De meerwaarde van externe kennis

Run je een uit de kluiten gewassen bedrijf, dan heb je vast wel wat kennis in huis. Maar dan nog kan het je op bepaalde vlakken aan expertise ontbreken. Ben je een eenpitter dan is het al helemaal moeilijk om alle bordjes omhoog te houden en bij te blijven. Externe kennis is vaak onmisbaar om als ondernemer stappen vooruit te zetten. In deze blog geven we je graag enkele voordelen van het binnenhalen van externe kennis mee.

Soms zijn interne specialisten simpelweg te duur

De gepaste expertise op het juiste moment, daar draait het om. Specifieke kennis is op bepaalde momenten misschien onmisbaar, maar op andere momenten volstrekt overbodig. Het kan dan ook verstandig zijn om kennis en eventueel zelfs handjes in te huren wanneer de nood er is. Experten en mensen met ervaring zijn zeker in de huidige arbeidsmarkt dun gezaaid en kosten vaak wel wat. Loont het de moeite om deze vaste kost op je payroll te hebben en hun kennis misschien niet ten volle aan te wenden? Wij weten alvast wat we zelf zouden doen …

Laat eens een nieuwe wind waaien

Frisse ideeën kunnen wonderen doen. Heb je het gevoel dat je zelf of je team is vastgeroest en er weinig nieuwe ideeën of initiatieven opborrelen? Dan kan een externe partij voor een nieuwe wind zorgen. Je pompt meteen heel wat best practices – die opgedaan zijn binnen andere bedrijven – in je onderneming. Een externe partij of freelancer kijkt vaak met een onbevangen blik naar je onderneming en denkt buiten de gebaande paden. Oplossingen die jij niet (meer) ziet kunnen zo hun ingang vinden.

Heel wat interne medewerkers hebben last van tunnelvisie en blijven doen wat ze al jaren doen. Vaak loopt dit een hele tijd goed, maar uiteindelijk wordt iedereen ingehaald door innovatie en nieuwe spelers die het net wat anders doen. Voorkomen is op dit vlak beter en voordeliger dan genezen.

Focus en efficiëntie

Het zal je misschien verbazen, maar een externe freelancer of consultant krijgt vaak op korte tijd een stuk meer gerealiseerd dan je collega’s of wat je zelf kan. Logisch, deze persoon komt binnen met focus en wil mee het verschil maken. Vaak zijn ze ook helemaal mee op het vlak van nieuwe technologieën en kunnen ze terugvallen op ervaring die ze eerder bij andere bedrijven hebben opgedaan. Zo ontdek je zelf vaak ook nieuwe mogelijkheden en methodes om zaken aan te pakken. Meer doen in minder tijd, wie droomt daar nu niet van?

Flexibele kost
Misschien niet onbelangrijk onderaan de streep: de kost van een externe marketeer of freelancer is flexibel. Je zit niet met een dertiende maand, vakantiegeld of een vast loon. Heb je werk, dan zet je iemand in, is het een kalmere periode, dan schakel je even terug. Zo houd je je onderneming lean en kun je snel op veranderende situaties inspelen.

Beroep doen op een freelance marketeer?

Nood aan externe marketingkennis of versterking op je marketingafdeling? Bij De Marketing hebben we specialisten op alle vlakken. Van social media tot strategie, SEA, SEO, marketing automation en meer. Wij zorgen voor externe kennis, ondersteuning en de geknipte freelancer die de klus klaart. Contacteer ons, we wisselen graag van gedachten met je.

Write a comment