5 marketingtrends van 2024

Trends komen en gaan. Elk jaar worden er lijstjes opgemaakt met trends die helemaal gaan doorbreken. Bij De Marketing geven we je graag onze marketingtrends. Niet alleen heb je hopelijk wat aan onze ongezouten opinie, met deze marketingtrends mikken we ook op SEO. Twee vliegen in één klap, daar zijn we open en eerlijk in. 

TREND 1 l Weer wat meer in eigen handen: owned media wordt belangrijker

Meer en meer marketeers zijn het beu om naar de pijpen van de grote digitale jongens te dansen. De afhankelijkheid van paid media is voor heel wat professionals een doorn in het oog. De kosten stijgen, budgetten swingen de pan uit en maar al te vaak zijn de resultaten matig. Zeker nu de privacyregels steeds strenger worden, herbekijken heel wat ondernemingen hun strategie. Gericht adverteren wordt steeds moeilijker, waardoor sommige bedrijven zich de kosten al besparen.  

De tendens van ‘paid naar owned’ is ingezet. Je eigen data verzamelen en je eigen kanalen optimaliseren wordt belangrijker dan ooit. Zo bouw je immers je afhankelijkheid van paid media af. 

Ben jij al aan het nadenken hoe je zelf aan data geraakt en deze gericht inzet? 

TREND 2 l Short content vormt de basis 

Na aan het denken over je contentstrategie? Short form video is je basis. Alle grote spelers zetten hierop in en geven er voorrang aan op hun platformen. Bedrijven zullen meer en meer op interne en/of externe ‘creators’ rekenen om deze video’s in te blikken. Authenticiteit is daarbij belangrijk. Deze creators zorgen voor waardevolle content voor de eigen kanalen, maar kunnen ook breder ingezet worden. 

Heb jij al een content creator ingezet? 

TREND 3  l Iemand nog een snuifje AI? 

Nee, we gaan hier niet nog meer leuteren over de kansen en bedreigingen van AI, daar wordt al genoeg over geschreven. AI valt niet meer weg te denken, je zet het dus maar beter in als ondersteuning voor je content. Van het schrijven van de ruwe copywriting tot het maken van beelden: AI kan het! AI als inspiratiebron, daar geloven we in.

Ben jij al aan het experimenteren met AI

TREND 4 l Voice search wint terrein

Spraakgestuurde apparaten en virtuele assistenten veroveren terrein en we zetten ze steeds meer in ons dagelijks leven in. De manier waarop we informatie opzoeken verandert. Je content optimaliseren voor voice search wordt dan ook steeds belangrijker. Meer dan eens spreken mensen nu hun zoekopdrachten in. 

Natuurlijke gespreksvormen groeien uit tot de basis van de zoekopdrachten en dat vraagt soms wat herwerking van je bestaande content. Wil je toekomstgericht goed gevonden blijven worden, dan houd je hier maar beter rekening mee. 

Heb jij jouw content al geanalyseerd in functie van voice search? 

TREND 5 l Persoonlijker dan ooit 

Verwachten we vandaag de dag niet allemaal aanbiedingen en communicatie op maat? Bedrijven beschikken over heel wat data en kunnen zo super gericht en persoonlijk communiceren. Individuele aanbevelingen breken helemaal door. Massacommunicatie lijkt nu echt wel zijn beste tijd gehad te hebben. 

Heb jij de juiste data om individueel met je klanten te communiceren? 

Zetten we een boompje op over de marketingtrends van 2024? 

Wil je meer weten over deze trends, bespreken hoe we deze voor jou kunnen inzetten of wil je simpelweg de mogelijkheden eens bekijken voor jouw onderneming? Met plezier plannen we een vrijblijvend gesprek in. Ideeën uitwisselen is altijd verstandig en waardevol. 

Write a comment